2020 не е годината на филмите. Пандемията от COVID-19 до голяма степен ограничи възможността на филмовото изкуство да се развива. Да, имаме Кристофър Нолан, но един „Тенет“ пролет не прави. Стрийминг компанията „Нетфликс“ обаче сякаш беше готова за икономическия и културния крах през тази непредвидима година и така успя да предостави на зрителите си невероятно качествени продукции – сериали, филми, риалити формати. И не на последно място – документални филми.

Един от тези филми е „Социалната дилема“ (The Social Dilemma) на режисьора Джеф Орловски. Заглавие, задължително за всеки представител на 21 век.  

Човекът не като консуматор, а като стока

 „The Social Dilemma“ изследва в дълбочина един от най-актуалните и значими проблеми на нашето съвремие, който подтиква зрителя да се замисли за своята безпомощност в света на социалните мрежи. Това е проблемът за човека, който се е превърнал от консуматор в стока. Макар че голяма част от хората в наши дни са активни потребители в социалните мрежи, те невинаги се замислят достатъчно за работата на алгоритмите в тези платформи. А те работят, като измерват предпочитанията на потребителите, за да им бъдат предложени най-подходящите за тях реклами.

Само че това не цели да помогне на преживяването им като потребители, напротив. Целта на механизмите е манипулацията на хората чрез техните лични данни, които самите потребители са позволили на платформите да използват, както преценят.

Така огромната група от приложения, собственост на Facebook, търгува с интересите на хората като разменна монета пред големите корпорации. А потребителите си мислят, че всичко се случва за тяхно собствено улеснение.

На един клик разстояние

Алгоритъмът на една социална мрежа не е човек. Той е код в суперкомпютър. Не знае какви са вашите емоции като потребители, но знае, че те не са някаква метафорична енигма. Алгоритъмът знае кога се вълнувате от скоростта и честотата на кликовете и скролванията ви в различните приложения.

Той разбира как да прикове вашето внимание, какво известие да ви покаже и кога то да се появи на екрана, за да се върнете в мрежата.

А „The Social Dilemma“ разкрива причината за тази функция на социалните алгоритми – тя цели генериране на все повече кликвания върху все повече реклами, което пък осигурява бърза и сигурна печалба на Зукърбърг и сие.

Всеки има (психологически) профил

По важен резултат от работата на тези алгоритми е събирането на огромно количество информация за всеки потребител в социалните мрежи. Благодарение на алгоритмите тези платформи знаят всичко за своите потребители, а „The Social Dilemma“ показва колко плашещо може да бъде това. Социалната платформа познава приятелите и роднините на своите потребители. Тя знае кога те спят, кога се събуждат, кога са навън, къде ходят, какво слушат, какво гледат, дали правят секс, дали гледат порно и какво точно ги възбужда, какво ядат, кого лъжат. Всичко. Нещо повече – социалната мрежа разполага с тази информация с позволението на самите потребители. Вероятно вие дори не познавате самите себе си толкова добре, колкото Facebook и останалите социални платформи.

Това не ви ли плаши? А не ви ли плаши, че тези данни са само данни и вие сте стока под формата на психопрофил? Ако не,  значи всичко е наред.

Кое е толкова важно в „The Social Dilemma“?

Същността на „The Social Dilemma“ обаче се свежда до реалната дилема във филма: Дилемата „Къде е границата?“.  До къде може да се стигне в името на печалбата. Всичко споменато досега е само част от документалния филм. Тази дилема кара зрителя да потръпва през цялото време, защото осъзнава, че гледа себе си.

В „The Social Dilemma“ той вижда собственото си отчуждаване от човещината в живота си. И вие се огледайте около себе си: ще видите хора с маски, забили поглед в телефоните си; хора, живеещи чужд живот. Фалшив живот. Дигитален живот.

А истинският проблем ще дойде тогава, когато алгоритъмът, който сега продава потребителя като стока от лични данни, успее да разбие кода на „човека“, който се крие в душата на всеки.  А човешката емоция освен всичко останало е и химичен процес, така че това събитие може би не е толкова далеч в бъдещето. „The Social Dilemma“ ни кара да се замислим за плашещите опасности, които възможностите на социалните алгоритми крият за така или иначе разпадащия се социум, в който симулираме живот. Филмът говори именно за това – къде е етиката там, където има само алгоритъм? И може ли човекът да се (пре) програмира?

Последвай СЛОВО 111 в инстаграм за повече снимки от най-важните събития.

Харесай фейсбук страницата на СЛОВО 111 за още интересни коментари.