Проучването на „Слово 111“

След публикуването на проучването на „Слово 111“ за сексуалното образование в България, получихме отговор от Vagina Matters, в който отговарят на зададените от екипа ни въпроси, свързани с новоиздадената книга „В като вагина“.

Прилагаме тяхното становище заедно със зададените въпроси от октомври 2020:

Отговор на Vagina Matters до редакцията на „Слово 111“

Запитвали ли сте се до други експерти в областта относно книгата, освен посочените в https://vaginamatters.org/who-we-are?

Основните консултанти, с които сме работили по съдържанието на книгата, са Николета Попкостадинова от Loveguide.bg, платформа за сексуално образование, и д-р. Бояна Петкова. Освен тях сме се консултирали с множество други експерти, включително психолози, акушерки и юристи. Съдържанието е консултирано и с Daye, иноватор в гинекологичното здраве, и Brook, водещата британска благотворителна организация за сексуално здраве и благосъстояние на младите хора, тъй като книгата предстои да бъде преведена и издадена в Англия.   

Отправяли ли сте запитвания към МОН относно възможността книгата да се използва в заделените за сексуално образование часове по психология и логика?

Не сме провеждали подобни разговори засега. Не сме планирали подобно разпространение, макар че вече много учители, социални работници и представители на младежки организации от цяла България се свързаха с нас с желание да получат книгата, за да могат да са по-добре подготвени за разговори за сексуално образование с учениците си. 

Ако да, съществува ли интерес от МОН да подеме подобна инициатива? 

На този етап, не.

Как бихте коментирали публикацията на Кристиян Шкварек, в която обвинява създателите на „В като вагина“ в „прогресивна пропаганда“, „приканване за ранно сексуално узряване“ и радикализиране на момичета още от тяхното съзряване?

Няма основания за подобни коментари, като се има предвид съдържанието на книгата. Много от коментарите за нея стават нерелевантни при прочитането й. В книгата няма пропаганда за ранно сексуално узряване, нито радикализиране. Освен насърчаване към любопитството и себепознанието, което не е донесло никому лошо. Навременните разговори относно темите, свързани със сексуалното здраве, подготвят децата. Нека да не забравяме, че в страните, където няма програми за сексуално образование в училище, младите момичета и момчета по скоро правят секс за пръв път много по-рано, a нежеланите бременности, абортите и разпространението на сексуално предавани инфекции са много по-чести (Национален център по обществено здраве и анализи). Например, в България средната възраст на първия полов контакт в България е 14 г. (СЗО, УНИЦЕФ, и др.), докато в страни като Холандия, където са въведени програми за сексуално образование в училище, средната възраст е 17 г.

Виж първа част: Сексуалното образование – поредната либерална глупост или симптом за състоянието на социума, част 1

Виж втора част: Сексуалното образование – какво се случва в училище? част 2

Виж трета част: Сексуалното образование – „В като вагина“ – помагало, пропаганда или огледало за нечие невежество, част 3

Последвай СЛОВО 111 в инстаграм за повече снимки от най-важните събития.

Харесай фейсбук страницата на СЛОВО 111 за още интересни коментари.