Българското училище е в задълбочаваща се криза от край време. От край време никой не мисли начина на преподаване, както  и за това доколко завършилите 12ти клас младежи разбират  какво всъщност представлява светът, какви  са възможностите, рисковете  и опасностите, които предстоят да бъдат преборени или не. Когато става въпрос за сексуалното образование, нещата стават дори още по-интимни и трудни за откриване. Но нека видим!

В първата част от изследването на „Слово111” за сексуалното образование в българското общество говорихме за новите поколения и до колко са подготвени и запознати със своята сексуална идентичност и половият живот, който видят. Оказва се, че разглеждането на тази тема в учебните програми е все по-важно.

Световните организации разполагат с най-много данни за случващото се по света, успяват да идентифицират тенденциите и да изготвят политики за поставянето на тези тенденции в някакви рамки. Споменахме експлоатацията на деца, споменахме липсата  на познания, довели до деградация. Липсата на информираност сред родителите също се оказва спънка при разрешаването на този толкова важен проблем.

Във втората част ще поставим въпроса как стои темата за  сексуалното образование  в родното ни школо.

Интервюто с Надя от Loveguide започва от 16:30 минута.

Естествено, за да придобием повече информация, от „Слово111” се обърнахме към МОН и зададохме въпроси. Те са свързани с това дали съществува ли стратегия за развитие или  процедура  за одобряване на учебни материали относно сексуалното образование.

След няколко изпратени съобщения към дирекциите за „Учебници и училищна документация“ и „Съдържание на предучилищното и училищното образование“, както и към самия пресцентър на МОН, получихме отговор от пресцентъра на министерството, според който МОН одобрява познавателни книжки (учебници и учебни комплекти) за учебно образование. Министерството твърди, че не одобрява учебни помагала, които не са част от учебния комплект, както и други учебни материали. Те са категорични, че учебна програма по „сексуално образование“ и такъв учебен предмет не е утвърждаван.

В техния отговор също се споменава следното: Здравното образование е застъпено в часовете на класа, околен свят, човекът и природата за малките  и биология и психология за гимназистите.

Но… здравното образование не е сексуално образование. И очевидно не е  застъпено, както твърдят от МОН, щом повдига толкова въпроси.

Излиза, че няма разработена стратегия, нито процедура по одобрение на подобни материали в редовната учебна програма. Това не означава, че няма опити да се постави въпроса на дневен ред, както и да се интегрират инициативи, които да послужат за добър пример.

Виж още тук: Имаме ли нужда от гражданско образование? – част 3

През 2019 година Фондация „ПУЛС“ стартира пилотна „Програма за личностно развитие и превенция на насилието“ – „Таралежи“. Целта им е превенция на риска от злоупотреба чрез акцентиране върху възпитаването на емоционална интелигентност у децата, както и елементарни навици. Например да задаваш въпроси, да търсят помощ, да реагират в ситуации и др. Семинарите са насочени не само към децата, но и към родителите и настойниците на децата, както и към училищния екип. По този начин той ще умее да реагира и да създаде необходимата среда, в която децата да се чувстват комфортно. Дотук добре – до февруари 2020.

Отиваме в Перник

В 7 ОУ „Г.С. Раковски”, където програмата е започнала и семинари са били провеждани, част от родителите желаят тя да се прекрати, тъй като всявала разврат сред децата. Според тях те са твърде малки, а подходът – твърде неподходящ. Преподавателите от своя страна са на мнение, че занятията са повлияли положително на учениците.

Кой крив, кой прав?

Един интересен сблъсък се разигра в ефира на родната БНТ. Предаването е „Денят започва“ – участниците са Иван Игов – психолог и Красимир Богданов – депутат от ВМРО.

Според Игов образователната ни система е твърде закъсняла във въвеждането на такава програма, нещо повече – децата винаги са задавали въпроси по отношение на секса, за което родителите често не са подготвени да отговорят.

Красимир Богданов пък изрази мнението, че организациите, които се занимават с подобна дейност, предават материала по спорен начин, опитвайки се да разпространяват „джендър идеология“.

Естествено това твърдение предизвика саркастичните въпроси на Игов: Какво е джендър? Какво е джендър идеология? Кои държави от ЕС са срещу СО?

Източник: Българска Национална Телевизия

Целия спор можете да изгледате тук: https://bnt.bg/bg/a/detsata-i-seksualnoto-obrazovanie-koga-i-kak-da-se-prepodava-v-uchilishche

Повдига се въпрос – не се ли политизира въпросът, не се ли поставя темата в едни гнили политически рамки, чиито цели не са обвързани с проблемите, дефинирани в тази и предната статии, а има голяма възможност те да са част от цяла политическа платформа основана на удобни за използване парадигми?

Пояснявам – консервативното мнение на патриотите за подобен вид реформи в образованието ни винаги е било съпровождано от обвинения към поддръжниците на Истанбулската конвенция, джендърите и ЛГБТИ-тата. През годините се създава такова отношение, сякаш премахването им би разрешило всичките и проблеми? Та … има ли основание за такъв вид отношение? Или е просто евтин пиар, който да ги задържи във властта?

В последната част от това изследване ще разгледаме „В като вагина“ и реакциите, които предизвиква – има ли послания, за които трябва да се внимава или това е просто поредната провокация на пазара?

Всичко това в последната част на това изследване.

Виж първа част на изследването: Сексуалното образование – поредната либерална глупост или симптом за състоянието на социума, част 1

Последвай СЛОВО 111 в инстаграм за повече снимки от най-важните събития.

Харесай фейсбук страницата на СЛОВО 111 за още интересни коментари.