Стотици ученици от тайландските гимназии участваха в масовите антиправителствени протести във вторник, отправяйки трипръстния поздрав от „Игрите на глада“ по време на националния химн

Демонстрациите, започнали на университетските кампуси, се провеждат почти всеки ден от средата на юли със засилващо се присъствие в централен Банкок. Исканията на протестиращите призовават за демократичен модел на управление на Тайланд, страна, отдавна доминирана от военната хунта.

Защо поздравът от „Игрите на глада“ е символичен?

Трипръстният поздрав от научнофантастичния блокбъстър „Игрите на глада“ е символ на солидарност и неподчинение на протестиращите в Банкок, точно както и във фиктивния Панем. И при ситуацията в Тайланд, и при сюжета на поредицата става въпрос за бунт срещу потисническо и репресивно управление.

За пръв път в Тайланд салютът е използван по време на протестите през 2014 г. след държавния преврат на 22 май, като впоследствие жестът е обявен за незаконен. По този начин той се превръща в неофициален символ срещу преврата и наложените забрани в свободата на изразяване. Премиер става Прают Чан-оча, генерал в оставка, ръководител на преврата, който печели и оспорвани избори през 2019 г. След завземането на управлението през 2014 г., военните забраняват политическите събирания с повече от 5 души и се опитват да цензурират критиците на преврата, като затварят политически свързани телевизионни станции и блокират стотици уебсайтове.

На въпроса какво означава символът, някои протестиращи отговарят, че представлява триединството на ценностите на Френската революция: свобода, равенство и братство, докато други казват, че символизира свобода, избори и демокрация.

В книгите виждаме жеста за пръв път още в началото, когато Катнис доброволно заема мястото на по-малката си сестра в Игрите. Когато публиката е приканена да аплодира Катнис, „почти всеки човек от тълпата докосва трите средни пръста на лявата си ръка до устните си и после я протяга“. Жестът е определен като „стар и рядко използван по време на погребения“ и означава благодарност, възхищение, начин на сбогуване с някого. По-късно, във втората книга от поредицата, когато Катнис и Пийта вече са спечелили Игрите, този жест се превръща в емблематичен за бунта срещу системата.

Когато символът на фиктивна революция се материализира в реална такава, много ясно можем да видим и влиянието на младежката култура върху социалния им активизъм. А фактът, че тези млади хора изпитват нуждата да направят сравнение между настоящата им ситуация и антиутопичния свят на поредицата, е наистина плашещ.

Исканията на протестиращите

„Нова конституция, която наистина е демократична, демократични избори и демократично избран премиер.“ – заявява Васана Вонсурават, един от демонстрантите, като главните искания на протестиращите.

Някои от студентите носят бели панделки в знак на подкрепа към протестиращите, които изискват оставката на Прают Чан-Оча, нова конституция и прекратяване на тормоза върху активисти. Сред някои от исканията на студентите се споменава и за реформи в монархията, „тема табу“ според Ройтерс. Освен срещу политическото статукво, някои ученици протестират и срещу училищната система, поощряваща послушанието и авторитарните традиции, от ежедневното строяване за националния химн до строгите правила за униформи, прически и поведение.

Протестиращите обвиняват Прают, че не е избран честно, т.к. изборите се провеждат по правила, съставени от военната хунта. Премиерът обаче твърди, че изборите са били справедливи и честни. Той също така обяви, че е готов да се вслуша в исканията на протестиращите, но поставя под въпрос мотивите на някои. На полицията е възпоредено да се отнесе с търпение и да не използва насилие срещу демонстрантите.

Значението на протеста

„Това, на което сме свидетели, е началото на социална революция.“, казва Праяк Конкирати, политолог от университета Таммасат в Банкок. „Учениците виждат политиката през обектива на училищния живот, в който липсва демокрация и където има много силно авторитарни елементи.“

Хаштагът, гласящ #WhiteRibbonAgainstDictatorship, е използван близо 1 милион пъти в Туитър, а други тенденции включват #ThreeFingersForNationalAnthem.

Видеоклипове, споделени в социалните мрежи, показват как някои учители се опитват да попречат на учениците си да използват салюта от „Игрите на глада“, но други подкрепят исканията и са солидарни с учащите.

Тайланд е поставен пред исторически и безпрецедентни искания за промяна.