Катерина Василева продължава да се доказва като един от най-обективните млади коментатори. След поредицата и за гражданското образование, чиято първа част може да прочетеш тук, тя ни предлага нов анализ. Той е по отношение на една от най-болните теми на екипа на Слово 111 – свободата на словото в България. По-конкретно позволението на КЗК за абсолютен медиен монопол на „Нова броудкастинг груп“ у нас. Чети тук още по темата.

Интервюто в материала е проведено ден преди КЗК да одобри намерението на „Нова броудкастинг груп“ да придобие телевизионния „Канал 3“.

Нова ТВ купува Канал 3, иска и няколко радиа - ᐉ Новини от България •  последни новости и актуална информация | ФАКТИ.БГ
Кирил Домусчиев, собственик на НБГ

В началото на септември тази година стана ясно, че „Нова броудкастинг груп“ иска да добави нови медийни канали към своето портфолио. Сред тях са „Канал 3“, радиата „Веселина“, „Витоша“, Magic FM и The Voice, както и музикалната телевизия The Voice TV. На 18 септември КЗК даде на обединената медийна група зелена светлина по въпроса.

Амбицията на НБГ да стане собственик на каналите не е изненадваща –

след като братята Кирил и Георги Домусчиеви придобиха „Нова броудкастинг груп“, медийната компания се ориентира силно към разширяване на влиянието си на пазара, а антимонополният регулатор, изглежда, продължава да премахва пречките пред това разрастване.

След смяната на собствениците в групата се наблюдават и други тенденции спрямо медийния плурализъм, кадровата политика и преминаването към предимно развлекателно съдържание. С тези процеси обаче „Нова броудкастинг груп“ не просто се разраства  и популяризира в икономически и бизнес план. Тя се превръща в пример за ситуацията със свободата на словото в България, както и за нагласите на медийните структури към общественото мнение и политическите въпроси.

Разширяване на медийния пазар

Веднага след обявяването на намеренията на НБГ Асоциацията на европейските журналисти в България изпрати своята позиция по казуса до КЗК: „Обединената медийна група би била огромен за мащабите на страната медиен конгломерат“, пише в становището, а това от своя страна според журналистическата организация би поставило в неизгодно положение конкурентите на групата на медийния пазар.

„Нова броудкастинг груп“ вече притежава богато портфолио. Тя се състои от „Нова телевизия“, „Кино Нова“, „Диема“, „Диема Спорт“, „Диема Спорт 2“, „Диема Фемили“ и „Нова Спорт“. През февруари тази година обединената група придоби пълен контрол и над „Нетинфо“ – най-голямата онлайн група в страната, съставена от abv.bg, Vbox7, Vesti.bg, Dariknews.bg, Gong.bg и др. Дигитални платформи.

Според Иван Радев, член на Управителния съвет на Асоциацията на европейските журналисти в България, може да се открие чисто административна мотивация в желанието на НБГ да придобие „Канал 3“.

Става въпрос за сделка между две медийни групи, които така или иначе имат сходства в своята редакционна и кадрова политика и ако бъдат обединени, ще бъдат управлявани много по-лесно и ефективно.

Реализирането на сделката обаче ще затвърди „Нова броудкастинг груп“ като най-голямата медийна група на българския пазар. За сравнение, в становището си АЕЖ припомня предишна практика на антимонополния регулатор при решението му да не позволи на чешкия бизнесмен Петр Келнер да придобие НБГ. По това време Келнер е бил собственик на един-единствен сайт за обяви в интернет на българския пазар, но въпреки това КЗК е преценила, че обединената група в негово притежание би имала нелоялно предимство пред конкурентите си.

Домусчиев, Пеевски и Борисов работят в синхрон срещу Божков - ᐉ Новини от  България • последни новости и актуална информация | ФАКТИ.БГ

От одобрената сделка става ясно, че регулаторът не е открил подобен проблем в настоящата ситуация. Явно не е имало такъв проблем и когато КЗК е взела решението си да предостави на НБГ пълен контрол върху „Нетинфо“.

Според Иван Радев този казус е оставил сериозни съмнения, че решението на КЗК е било политически мотивирано. Въпросът пред Комисията сега бе дали ще се приложи стандартът от случая с Петр Келнер, или отново ще се вземе политическо решение. „Дали има кръгове, за които тези правила не важат, и други, за които те се прилагат много по-стриктно?“, пита Радев. „На този въпрос отговор може би може да даде българското общество, което наблюдава действията на един държавен орган, какъвто е КЗК.“

Медиен плурализъм

Като друг проблем в становището на АЕЖ се отбелязва, че от февруари 2019 г. между „Нова телевизия“ и „Канал 3“ се откриват редица сходства.

„Двете медии следват сходна редакционна политика, характеризираща се с подкрепа за управляващите, както и на интересите на депутата от опозицията Делян Пеевски“,

твърдят от организацията. Макар и нито един от каналите да не принадлежи официално на депутата от ДПС, се наблюдават множество прилики в съдържанието, представяно по „Нова телевизия“ и „Канал 3“, и това в печатните медии, притежавани от Пеевски.

В общественото пространство самият „Канал 3“ също е свързван с депутата.

Тези факти навеждат на предположението, че дори КЗК да бе открила проблем в сделката, НБГ и „Канал 3“ вероятно щяха да продължат общата си редакционна политика, подчинена на правителствени и бизнес интереси. Възниква въпросът, има ли в България орган, който да следи за запазването на медийния плурализъм и възможността за обективно представяне на всички гледни точки в медийното пространство.

Според Иван Радев от АЕЖ такава практика няма. „Комисията за защита на конкуренцията прави икономически анализ и нейните правомощия са строго регламентирани. Тя изследва пазарните дялове и се стреми да не допусне господстващо положение на пазара“, обяснява той.

Нова телевизия купува Канал 3 - Труд

В други държави обаче има институции, които следят за запазването на медийния плурализъм на пазара. „Когато сделките са между медийни групи, тогава има органи или комисии, които се произнасят със становище относно плурализма, тъй като се смята, че това е по-чувствителна сфера. Това се прави с цел да се защити не само свободният пазар, но и плурализмът, който е не по-малко ценен за демокрацията“, казва журналистът.

Кадрова политика

Освен в редакционната политика, смяната на собствениците на „Нова броудкастинг груп“ доведе и до множество промени в екипа на медийните й канали.

През май 2019 г. с поста си се раздели Николай Александров, главен редактор на спортния сайт „Гонг“, част от групата на „Нетинфо“. Неофициалната причина за неговото напускане бяха опитите за намеса в редакционната политика на тази и други платформи от онлайн групата.

Очаквайте скоро:

Изпълнителният директор на „Нетинфо“ Христо Христов, който притежаваше 3% от акциите на групата, преди НБГ да придобие пълния контрол, също бе освободен, след като заговори за съществуващия натиск над журналистите в тези медийни структури.

През юни 2019 г. стана известно, че телевизията е предложила преразглеждане на взаимоотношенията с трима от известните си разследващи журналисти – Миролюба Бенатова, Генка Шикерова и Марин Николов. Беше им предложено прекратяване на трудовите договори, след което журналистите да продължат да изготвят продукция и да я предлагат на телевизията за евентуално одобрение. Предложението не бе прието и скоро след това Бенатова и Шикерова напуснаха екипа на „Нова телевизия“. В края на лятото същото направи и Марин Николов.

Нова ТВ прекрати договорите на Миролюба Бенатова и Генка Шикерова -  Mediapool.bg

Така в рамките на месеци „Нова броудкастинг груп“ се раздели с редица журналисти, доказали се със своя професионализъм през годините си на работа в медийната среда.

Междувременно след смяната на собствениците „Нова телевизия“ се напълни с кадри на „Канал 3“ на ключови позиции. Директор на новините стана Миляна Велева, която преди това изпълняваше същата длъжност в „Канал 3“. За изпълнителен директор на обединената медийна група пък бе назначена Ива Стоянова – преди това собственик, управител и програмен директор отново на „Канал 3“.

Тези кадрови промени Иван Радев определя като още едно доказателство за проблема с медийния плурализъм и критичността в българското медийно пространство през последните години.

Според журналиста се вижда, че политиката, която се следва в рамките на НБГ, е близка до управляващите. „Това по принцип може да е проблем, когато не се оставя място за критична журналистика, която да задава трудни въпроси“, казва Радев. „Журналистика, която да не бъде в услуга на силните на деня, защото виждаме, че в България остава все по-малко място за подобна журналистика, все повече тя се маргинализира и дори бива изтикана от медийния пазар.“

Последвай СЛОВО 111 в инстаграм за повече снимки от най-важните събития.

Харесай фейсбук страницата на СЛОВО 111 за още интересни коментари.